Mijn 5 beste tips voor een fitte vakantie

De zomertijd is aangebroken. Misschien ben jij al op vakantie geweest of ga je nog? Zelf ben ik met mijn partner naar Mallorca geweest. Ik moet zeggen… ik vind het heerlijk om naar de zon te gaanvitamine D3 op te doen, te relaxen, voeten in het zand en mijn hoofd te legen. En dat laatste gaat beter als ik weg ben van alles. Tijdens wandelingen langs het strand of in de natuur kom ik helemaal tot rust.

Alles bij elkaar was het super! Behalve een ding…

VOEDING

Mijn ervaring is dat wanneer je niet naar een gezondheidsoord zoals Hippocrates gaat of een detoxweek in Spanje boekt en je plantaardig wilt eten, je gemiddeld niet verder komt dan een salade met ijsbergsla en tomaat 😉 en dan is het maar te hopen dat het biologisch is. Gelukkig vind je in de grote steden wel steeds vaker goede juice-, en saladebars, maar daarbuiten is helaas vooral nog vaak veel vlees, patat en pasta etc.. en is er nog weinig veranderd vergeleken met 20 jaar geleden.

Maar hoe krijg je dan de juiste voeding binnen, hoe houd je je ontlasting goed (darmflora in orde) en je energielevel op pijl met al dat “rare” eten?
Ik ben benieuwd hoe jij daarmee om gaat of waar jij tegenaan loopt.

Als je mij wat langer volgt dan weet je wellicht dat ik plantaardig eet en veel ongekookt. Thuis neem ik (bijna) elke dag minimaal een verse shot tarwegrassap, een greenjuice, een salade (met kiemen) en/of een smoothie. Als ik dit eet, voel ik me op mijn best, zowel lichamelijk als geestelijk. De energie en voedingsstoffen in deze voeding zijn voor mij door de jaren heen onmisbaar geworden!

Maar op vakantie is het toch vaak lastig om over de juiste voeding te beschikken, danwel zelf te bereiden (tenzij je je hele keukenarsenaal meeneemt ;-)) En waar ik was, was ook bijna geen bladgroente of biologisch te koop (ik zat in Playa del Muro). Mijn slowjuicer had ik deze keer dus voor niets meegenomen (grrrr)

Misschien vraag je je nu af…. maar wat eet je dan en doe je niet te moeilijk?

Als eerste wil ik gelijk zeggen dat ik tijdens mijn vakantie zeker niet helemaal aan mijn “regels” hou en echt weleens dingen eet wat niet super voor me is en wat ik thuis niet snel zal eten, zoals gluten stokbrood (in Spanje wel met goede tapenade) en tijdens deze vakantie heb ik genoten van goede! Pina-Colada op het strand 😉 Wat een feestje en puur genieten op dat moment! Maar eerlijk is eerlijk… daarna voel ik mijn energielevel wel direct dalen.

Daarom heb ik altijd een paar producten of trucs die ik toepas waarvan ik weet dat ze mijn gezondheid optimaal ondersteunen en mijn energielevel omhoog brengen.

Mijn 5 beste tips om fit te blijven op vakantie, zonder teveel “gedoe”


1. Algen

Waar je ook bent, wat je ook eet: zet algen in!
Echt… je kunt je lichaam niet sneller en beter ondersteunen dan met deze wonderlijk krachtige voeding.
O.a. de groene alg Chlorella en de blauw groene alg AFA waren de eerste levensvormen op deze planeet. Ze bevatten letterlijk zuurstof, zon-energie, zitten bomvol mineralen, vitamines en zijn een goede bron van eiwitten!

Ze zijn daarom niet alleen zeer waardevolle voedingsbronnen, Chlorella helpt o.a. ook om het lichaam te ontgiften van zware metalen, alcohol en helpt tevens straling af te voeren uit het lichaam. Tevens ondersteunen algen bij de opbouw van bloedcellen en je darmflora -> helpt goede darmbacterien te vermenigvuldigen (vaak hard nodig op vakantie ;-)) Plus algen geven je directe energie!

Je kunt kiezen voor Chlorella tabletten (deze nam ik elke ochtend in op vakantie!) of een goede biologische Chlorella poeder door je water, sap of smoothie. Goede Chlorella tabletten vind je hier.

2. Coloidaal zilverspray

Dit reist altijd met me mee! Een natuurlijke anti-bioticum – al eeuwenlang!
Handig om in je tas te hebben, voor jong en oud. Je kunt het inzetten als neusspray, mondspray, oorspray, bij verkoudheid, infecties bij wondjes, keel en oorinfecties. Ook helpt het preventief- tegen bacteriën en virussen. Zeer aan te raden om in te nemen voordat je gaat vliegen of op een openbare plek bent met veel mensen. Je vindt deze hier.

3. Chiazaad

Neem een zakje biologische zwarte Chiazaad mee in je koffer. Eet elke dag wat chiazaad – bijvoorbeeld over je salade of als ontbijt met amandelmelk, wat kaneel en banaan. Laat Chiazaad even staan zodat het gel-achtig wordt…Jummie!

Dit is een echte aanrader omdat Chiazaad rijk is aan o.a.: omega 3 en omega 6-vetzuren, eiwit, vezels, ijzer, foliumzuur, kalium, selenium, calcium en magnesium. Veel mensen komen o.a. magnesium en goede vezels tekort wat o.a. kan resulteren in onrustig/slecht slapen en obstipatie. (zie ook de tip onder bij water)
Je vindt hier chiazaad.

4. Water (+ ijsklontjes tip)

Drink elke dag minimaal 2 liter goed water! Water helpt het lichaam te reinigen en is bij alle processen in het lichaam nodig. Dit is dus essentieel, maar kies wel voor het beste water dat beschikbaar is. Je kunt ook eventueel je eigen waterfilter meenemen, beter kan niet (deze vind je hier).

Kies anders liefst voor grote glazen flessen water in de winkel. Vermijd liever plastic. 
Mocht je alleen grote plastic flessen vinden, giet deze dan over in je eigen glazen fles voor onderweg. Dit omdat de chemische (ook giftige) weekmakers met hoge temperaturen vrij komen in je water en dit je hormoonstelsel en lichaam negatief beinvloedt (dit wil je echt niet).
Met je eigen glazen of RVS fles ben je dit zoveel mogelijk voor! (plus je doet het milieu een groot plezier door zo min mogelijk plastic – kleine flesjes aan te schaffen).
Kijk hier voor handige flessen. Deze rechts neem ik altijd mee (ideaal!)

Vermijd ook liever ijskontjes omdat dit vaak een bron is van bacterien (ijskast, niet beste water gebruikt, met de hand in je drankje gedaan) en je darmen (en hele lichaam) extra belast (diarree).

EXTRA TIP! Chia-water
Doe een eetlepel Chiazaad in je fles water (ong. 250 ml.) en drink gedurende de dag. Chiazaad neemt vocht op. Door dit Chiawater te drinken hydrateer je jouw lichaam extra goed! Doe er eventueel een beetje (bio) citroensap of limoensap bij.

5. Grote salade

Kies vooral voor veel plantaardig (energierijk!) eten (niet teveel brood/deegwaren want dit maakt meestal erg moe en niet fijn voor je darmflora). Ga liever voor een goed fruitontbijt dan voor croissants e.d. EN eet elke dag minimaal een grote salade. Liefst natuurlijk biologisch en met veel bladgroente zoals Rucola, avocado en rode paprika. Deze drie zijn echte gezondheidskanjers en meestal wel verkrijgbaar in restaurants. Gewone sla is ook o.k. maar biedt duidelijk minder voedingsstoffen, daarom de extra Rucola 😉

Tot zover mijn beste tips.
Trouwens, dit is niet alles want zeker als ik langer wegga, neem ik meer mee! Dit zal ik een andere keer met je delen, hou daarom vooral dit blog in de gaten of schrijf je in op mijn nieuwsbrief om niets te missen 😉

Time to relax….

Want natuurlijk is vakantie bedoeld om te doen waar je zin in hebt, te relaxen en als iets goed is voor je gezondheid is dat het wel!

En wellicht wil jij dan niet (teveel) over eten of gezondheid nadenken en gewoon lekker proeven aan dat ontbijt buffet of diner ;-)? Wat je ook kiest, ik hoop dat je je daarna fit voelt en dat je geen schuldgevoel hebt, want ik merk vaak dat mensen daar last van hebben (trouwens ook in hun dagelijks leven) en dat is iets wat onze gezondheid weinig goed doet.

Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt gehad en of je nu weggaat of thuis blijft? Geniet vooral van elk moment en doe meer van waar jij blij van wordt… zo help je jouw gezondheid nog het meest!

Laat me weten hoe jij je vakantie doorkomt of waar jij tegenaan liep? Ik ben benieuwd!

Gezonde groet,

 

Pin It on Pinterest