5 kleine lifestyle veranderingen met grote resultaten

Regelmatig krijg ik de vraag: wat eet jij nou op een dag? Als ik dan vertel hoe mijn dag er gemiddeld uitziet dan hoor ik daarna meestal “dat zou ik nooit kunnen hoor!”. Ook hoor ik regelmatig mensen over voeding zeggen: “ach, wat maakt het uit, ik leef maar een keer en dood gaan we toch”.
Het is denk ik maar net hoe je erin staat en wat je mee hebt gemaakt. Tijdens mijn bezoek(en) aan het Hippocrates health institute raakte ik met verschillende mensen bevriend die “ziek” waren. Ieder had zijn eigen verhaal en rugzak. Ik was daar uit pure interesse, leergierigheid en om te detoxen. Bij mij persoonlijk viel een kwartje toen ik daar voor de eerste keer was. Op een ochtend ontmoette ik namelijk een vrouw die baarmoederhalskanker had. Ze had het zwaar en was lichamelijk en geestelijk aan het vechten tegen de kanker (net zoals zoveel mensen daar). Ik zal nooit vergeten toen ze zei: “wat goed dat jij hier bent terwijl je niet ziek bent, ik wou dat ik dit allemaal eerder had geweten want dan was ik misschien niet ziek geweest”.
Zolang we gezond zijn denken we vaak dat het ons niet overkomt of we denken er überhaupt niet over na…….. totdat we er zelf mee geconfronteerd worden.

Voor mij persoonlijk is gezond zijn niet het doel op zich. Gelukkig zijn, helder kunnen denken en vitaal zijn wel! Zoveel mogelijk uit het leven kunnen halen wat erin zit en die dingen doen waar je goed in bent, blij van wordt en elkaar hetzelfde gunnen…….dat is voor mij het doel! Gezond zijn is ons geboorterecht, maar helaas leven we in een tijd waarin de ziektecijfers exorbitant hoog zijn. De laatste jaren krijgen ook steeds meer jonge mensen met ziektes te maken. Ik ben dan ook een groot voorstander van je leven en gezondheid zoveel mogelijk in eigen hand nemen. En hoe mooi is het dat kleine leef- en eetveranderingen al grote invloed op je gezondheid kunnen hebben, zowel mentaal als fysiek!

Daarom deel ik graag een paar tips om je lichaam en geest extra te voeden en te beschermen voor schadelijke invloeden van buitenaf.

1. Drink elke dag verse groentesap

Maak dit het liefst vers van biologische producten. De voordelen van vers versus kant en klaar zijn enorm! Je lichaam zal je dankbaar zijn voor al die enzymen, vitamines, zuurstof en mineralen die dit sap rijk is. Een slowjuicer is de beste machine om sappen mee te maken. Ze zijn er in veel soorten en prijzen. Wil je advies hierin? Laat het me weten. Ik ben zelf fan van de omega juicer. Voor de kleinere portemonnee (en handig voor onderweg) is er ook deze handjuicer.
Wil je een keer 1, 2 of 3 dag(en) vasten op sappen en je gezondheid een boost geven? Je kunt gratis meedoen met de Juicechallenge. We beginnen weer op 4 september.

Wil je sapinspiratie opdoen? In mijn nieuwe ebook vind je meer dan 40 recepten, nuttige weetjes over de ingrediënten en handige tips.

2. Neem elke dag algen in

Denk aan chlorella, spirulina of kijk eens naar deze Power Powder. Deze laatste is ‘s werelds meest volledige en puur plantaardige (hele voeding) supplement op aarde en bevat o.a. chlorella, diverse zeegroenten, enzymen en nog veel meer. Er is veel onderzoek gedaan naar algen. Het zijn dan ook een van de grootste gezondheidsondersteuners op aarde. Dit cadeautje van moeder natuur zit niet alleen boordevol eiwitten, vitamines en mineralen, het staat er tevens om bekend straling af te voeren en dna te repareren. Ook zijn algen een groot helper bij de aanmaak van bloedcellen. We leven in een IPad tijdperk en hebben, of we nu willen of niet, constant te maken met straling en/of e-stress. Algen zoals chlorella helpen en beschermen hier tegen.

3. Kies rauw plantaardig

Eet minimaal 1x per dag (liefst vaker) rauw plantaardig en voel wat het met je lichaam doet. Rauw houdt in dat de voeding niet gekookt is of verhit is boven 42 graden Celsius. Rauw plantaardig klinkt misschien ingewikkeld maar als je een biologische salade eet, ben je ook rauw bezig 😉 Laat dan wel de (chemische) dressings achterwege maar gebruik liever een goede extra vierge olijfolie met wat kelp of dulse als zout/smaakmaker. Wil je meer weten over deze manier van eten bereiden en proeven? Kom dan gezellig naar de workshop op 13 september. Kijk hier voor meer informatie.

4. Wees niet streng voor jezelf

Als je een keer niet zo gezond hebt gegeten of hebt gesnoept, wees dan niet streng voor jezelf. Je wist wellicht wel dat het niet zo gezond was toen je het at, maar geniet er dan ook van. Door negatieve gedachten over en naar jezelf te hebben, creëer je negatieve energie die ook zijn negatieve weerslag op je gezondheid heeft. Denk overal meer in termen van energie en gedachten die ook energie zijn. Beloon jezelf de volgende keer door een andere keuze te maken en in plaats van dat snoepje of dat frietje dat heerlijke stuk fruit, handje noten of energierijke salade te nemen.

5. Hou van jezelf en gun jezelf het beste

Onze hele mindset en kijk op onszelf is het begin en fundament van een gezond en blij leven. Dus wees blij met jezelf en doe datgene wat je blij maakt. Je zult jezelf dan ook beter willen verzorgen en zo kom je in een opwaartse spiraal. Pas op! Dit kan verslavend werken….. maar dan wel positief verslavend voor jezelf en je omgeving;-)

Door elke dag iets kleins in je leef-en eetstyle te veranderen, maakt dat je al na een paar weken grote stappen hebt gezet met alle gezondheidsgevolgen van dien.

Pin It on Pinterest