Kiemgroente, de kracht van moeder natuur!

Kiemen, je kent ze vast wel….
Van die kleine kronkelige sprietjes, denk bijvoorbeeld aan alfalfa en tuinkers. Ik weet nog dat wij deze op de lagere school kweekten. Nu zien we ze regelmatig als garnering als we in een restaurant eten, maar dan houdt het meestal wel op en dat is jammer. Want er zijn zoveel soorten kiemgroenten en allemaal hebben ze hun eigen unieke smaak en nog leuker…. in elk type kiem schuilt een krachtige werking! Wat mij betreft zijn kiemen dan ook een wonderlijk kadootje van moeder natuur.

Weetjes

  1. Kiemgroenten bevatten maar liefst tussen 10x en 30x meer voedingsstoffen dan normale groente.
  2. Kiemgroenten bevatten duizenden phytonutrienten (plantenstoffen) die ons helpen te beschermen tegens schadelijke invloeden.
  3. Kiemgroente is levende voeding en groeit dus door tot het moment dat wij het opeten. Dit is dus echt verse groente!
  4. Kiemgroente bevat levensenergie.

Toen ik in 2011 voor het eerst leerde over de kracht van kiemen en de medicinale en preventieve werking die de verschillende miniplantjes bevatten, ging er een wereld voor mij open. Sindsdien zie ik de onbetaalbare waarde van dit relatief goedkope voedsel in en eet ik deze groene vriendjes (zoals ik ze noem ;-)) zo vaak mogelijk. Maar ik eet ze niet alleen….  ik juice ze ook!

6 soorten kiemgroente plus mogelijke gezondheidsvoordelen

Adzuki /aduki    

Geeft energie, zit boordevol proteïne, staat erom bekend het LDL cholesterol gehalte te verlagen (ook wel slechte cholesterol genoemd), kan insuline reguleren, staat erom bekend te vechten tegen borst-, en darmkanker.

Alfalfa   

       
Staat erom bekend: het zenuwstelsel te ontspannen, te helpen bij verkoudheid (hoesten), alkaliserend te zijn, vruchtbaarheid te bevorderen, goed voor hart & immuunsysteem, te vechten tegen keel-, en maagkanker.

Broccolikiemen

Staat bekend om:
Bloedzuiverend en voedend, galblaas-, en leverreiniger, helper tegen ontstekingen, staat erom bekend te vechten tegen darm-, prostaat-, long-, blaas-, en maagkanker. Dit zou o.a. komen door het hoge gehalte sulforafaan in broccolikiemen.

Fenugreek     

        
Staat erom bekend: te helpen bij bloedvergiftiging, goed te zijn voor ogen, te helpen bij koorts, te helpen bij hartkloppingen, goed te zijn voor lever en nieren, productie moedermelk te stimuleren.

Mungbonen (tauge)  

   
Staat erom bekend: energie te geven, preventief te werken bij prostaat problemen, de botten te verstevigen, te helpen bij vroegtijdig haarverlies en wordt vaak preventief ingezet tegen borstkanker.

Groene/rode linzen

Staat erom bekend: energie te geven, bevat proteïne, kan LDL (slechte) cholesterol verlagen, insuline te reguleren, te  vechten tegen borst- en darmkanker en staat erom bekend de trek te stillen en langere tijd een verzadigd gevoel te geven 😉

Zoals Hippocrates ooit zei: “Let food be thy medicine and medicine be thy food” 

Ikzelf varieer altijd met kiemen. Niet alleen om de smaak, maar vooral om de helende eigenschappen. De ene dag doe ik bijvoorbeeld een handje broccolikiemen door mijn salade, de volgende dag doe ik kiemmix of wat alfalfa op een cracker met wat spread en soms juice ik een of twee handjes tauge extra in mijn sap.

Let op: uit dit lijstje kun je alleen alfalfa, broccoli en mungbonen/tauge juicen. Uit de overige kiemen komt namelijk weinig tot geen sap.

Boost my bones  (verrassend fris SlowJuice-recept)

Ingrediënten

1 zoetzure appel
2 stengels bleekselderij
1 handje taugé

Taugé wordt geroemd om het positieve effect op onze botten. Ook zou het preventief werken tegen (borst) kanker en vroegtijdige veroudering tegengaan.

Dit recept is trouwens ook terug te vinden in mijn sappen ebook waar je meer dan 40 saprecepten en interessante weetjes over de ingredienten terugvindt. Klik hier.

Let op:
Om dit heerlijke sap te kunnen maken heb je een slowjuicer nodig. Mocht je nog geen slowjuicer hebben maar er wel een willen, deze maand augustus krijg je bij aanschaf van een slowjuicer mijn sappen ebook kado erbij. Kijk hier voor goede slowjuicers.

Lunch idee

Ik ben zelf fan van de crackers van Pain des Fleurs. Ze zijn er in verschillende smaken maar de kastanje en boekweit hebben mijn voorkeur.
Smeer wat vegan raw spread van bijvoorbeeld van het merk De Nieuwe band op je favoriete cracker en bedek (lekker dik!) met kiemen. In de biologische winkels kun je steeds vaker kiemen kopen (en deze crackers en spreads). Je kunt er eventueel nog wat kruiden zoals kerriepoeder naar smaak overheen strooien.

Tip: de kiemmix en alfalfa smaken allemaal heerlijk in combinatie met deze spreads.

Ben je nog niet zo bekend met kiemen maar wil je er alles over weten en leren hoe je ze zelf makkelijk thuis kunt kweken? Kom dan naar de kiemen workshop. Check de site voor data en locatie (kijk hier)

Wil je zelf thuis gelijk aan de slag met kiemen kweken? Je vindt hier diverse zaden en kweeksets. Kijk ook op www.rauwnaaktengezond.nl

Geniet van de heerlijke smaken en laat moeder natuur goed voor je zorgen!

Gezonde groet,
Suzanne Poot

 

Pin It on Pinterest