De kracht van je lach

Als we het over gezondheid hebben of als we gezond(er) willen worden, denken we vaak aan goed eten en o.a. aan voldoende bewegen. Natuurlijk zijn deze factoren van grote invloed op ons lichaam en meestal schrijf ik hierover. Voeding is ten slotte onze brandstof en biedt ons de bouwstenen van onze cellen. Maar we kunnen zoveel meer voor onze gezondheid en/of herstel doen!

“Het verschil zit hem soms in de kleine dingen die helemaal niets kosten, maar wel veel op kunnen leveren”

Denk in termen van energie

In de bestseller “Anatomy of an Illness” beschrijft Norman Cousins hoe hij zijn ziekte overkwam door op een strikt dieet van lachen te gaan. Hierna is een grote interesse ontstaan naar de kracht van lachtherapie. In een ziekenhuis in Georgia (Amerika) hebben ze een zogenaamde lachkamer ingericht. Er komen daar geen medische apparaten e.d. aan te pas. Deze kamer is vrolijk ingericht en verlicht, je vindt er een paar fijne stoelen en een videotheek met comedie-series en grappige films. Het viel de onderzoekers op dat de mensen die dagelijks een paar uur in deze kamer doorbrachten, gerevitaliseerd waren en dat het een zeer positieve werking had. In sommige gevallen was het verschil zelfs opmerkelijk! Het blies deze mensen nieuw leven in en veroorzaakte een groot verlangen om gezond te worden.

In andere ziekenhuizen zijn ook tests gedaan. Daar kwamen ze erachter dat groeps-therapie nog beter werkte dan individueel.
Door met meerdere mensen leuke filmpjes te kijken en elkaar grappige anekdotes en moppen te vertellen, ontstond er een grotere positieve energie die nog krachtiger werkte! De luchtige, vrolijke interactie tussen de mensen in deze groepen had een langdurig effect op de mind, omdat ze allemaal energieker waren en een verhoogd verlangen hadden om terug te keren naar huis en de maatschappij. Maar dat was niet het enige…

Gezondheidsvoordelen van lachen

Naast de psychologische voordelen, bleek na onderzoek ook dat lachen een groot aantal fysiologische voordelen had. Zo was er een duidelijke daling van de bloeddruk te zien, spierspanning verminderde en de luchtwegen functioneerden beter omdat er een verhoogde opname van zuurstof te zien was.

En misschien nog wel het krachtigste van alles: de positieve kracht van humor maakte dat mensen een goed gevoel over zichzelf kregen, wat de stress weer reduceerde.

Tijdens gezondheidsprogramma’s wordt dan ook steeds vaker lachtherapie ingezet. De fysiologische voordelen van lachen zijn namelijk groot! De chemie die ontstaat door te lachen, is sinds kort zelfs het onderwerp van serieus wetenschappelijk onderzoek. In het tijdschrift van de American Medical Association verklaarde Dr. Donald Black van de Universiteit van Iowa dat lachen invloed heeft op het hele lichaam.
Het verhoogt de activiteit van de luchtwegen, het stimuleert het cardiovasculaire systeem en activeert de productie van endorfines. Tijdens het lachen zijn gezichtsspieren van invloed op de craniale doorbloeding en verandert de temperatuur van de hersenen. Dit beïnvloedt op zijn beurt de synthese van endorfines (natuurlijke pijnkillers en feel-good stofje) in de hersenen. Lachen kan de thymus (de grote spil bij ziektes) stimuleren.
Onderzoekers van The Brain Research Institute van UCLA zijn tot de conclusie gekomen dat de hersenen 34 stoffen afscheiden waarvan sommige pijn verlichten, terwijl andere infecties bestrijden en weer andere het immuunsysteem versterken. Ons bloed vecht tegen ziektes en infiltreerders. Onderzoek heeft aangetoond dat 5 minuten van intens lachen of positief denken een stijging van maar liefst 53% veroorzaakt (= 53% meer vermogen van ons bloed om tegen ziektes te vechten). Bloedmonsters genomen vóór en na de bijbehorende experimenten bevestigen dit.

Lekker lang lachen heeft dus grote invloed op onze gezondheid en op hoe we ons voelen. Ik zou zeggen, probeer het zelf eens met een lekkere lachfilm of een leuke comedie-serie. Maar je kunt het ook al testen met glimlachen. Glimlach en hou dit een paar seconde vast, ik weet zeker dat je je daarna al een stuk beter voelt. En dan te bedenken wat die blijdschap allemaal in je lichaam teweeg brengt…

Tip 
Kijk of lees voor het slapengaan iets waar je blij van wordt, dan neem je die blijde gedachtes (= energie) mee de nacht in. Daardoor slaap je ook beter en is de kans groter dat je blij wakker wordt.

Ik wens je een blijde dag!
Suzanne Poot

Auteur Rauw, naakt en gezond, Plantbased health coach en spreker.
NiEUW! Online programma ” Master your health and happiness”
www.suzannepoot.nl/myhh

Pin It on Pinterest